Publicerad: 2022-02-02

SR & DN: ”Spotify och Daniel Ek har underskattat problemen”

NYHET Kontroversiellt innehåll i en av världens största podcast får världsartister att flytta från Spotify. Nu tvingas musiktjänsten agera. DN och SR har pratat med Pelle Snickars, Professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Text: Jonas Vågström

Joe Rogan Experience är en av världens största podcasts med kring 11 miljoner regelbundna lyssnare och den finns endast tillgänglig via Spotify efter att den svenska musiktjänsten betalat närmare 1miljard kronor för exklusiviteten.

Uppror och avhopp

Efter flertalet kontroversiella gäster och uttalanden, där bland annat Rogan själv ifrågasatt om unga friska människor ska vaccinera sig, har nu ett uppror  mot podcasten och Spotify startat bland musiktjänstens artister. Bland annat har Neil Young och Joni Mitchell valt att plocka bort sin musik från tjänsten och uttalat att de inte kan finnas på Spotify så länge Joe Rogan gör det. Både Dagens Nyheter och Sveriges Radio har rapporterat om det hela och Pelle Snickars, Professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, är en av forskarna som intervjuas.

– Det finns en historia av att det är så det funkar på Spotify: När det börjar brinna för mycket så måste Daniel Ek skriva en bloggpost och försöka rädda upp situationen med ett charmigt språk. Det kanske han gör, men alla problem kvarstår ju. Säger Snickars till DN.

Läs hela texten på DN.se

Lyssna på hela intervjun på SR.se