Publicerad: 2012-11-22

SR: Från stövlar till lågskor – fascismens historia

NYHET I Vetandets värld diskuterar historikern och journalisten Henrik Arnstad och historikern Lena Berggren, Umeå universitet, fascismens historia och vilket idéhistoriskt arv av fascism som dagens ultranationalistiska rörelser bär på.

Lena Berggren

Sveriges radio P1:s Vetandets värld behandlar i senaste upplagan frågor om fascismens rötter. Medverkar gör bland andra Lena Berggren, historiker, Umeå universitet.

Ur programmet: "Historikern Lena Berggren menar att trots att fascismen ömsat skinn under efterkrigstiden så hittar man många äldre fascistiska grundtankar i partier som Sverigedemokraterna.
– Till exempel pratar man inom Sverigedemokraterna inte längre om rasism, men man har fortfarande en kulturessentialistisk bild av världen, menar hon."

Hör hela avsnittet av Vetandets världsverigesradio.se

Redaktör: Per Melander