Publicerad: 2018-11-09

SR: Historikern Anna Sténs om skogsägarnas äganderätt i P1

NYHET Anna Sténs, forskare i historia vid institutionen för idé- och samhällsstudier, berättar om en ny studie kring debatten om att skogsägarnas äganderätt är hotad i programserien Kampen om skogen i Sveriges Radio P1.

Ungefär hälften av Sveriges skog är privatägd och det finns ca 330 000 privata ägare. Under senare år har en debatt om att äganderätten är hotad förts i tidningar på nätet. I avsnitt tre i programserien Kampen om skogen i Sveriges radio P1 berättar historieforskaren Anna Sténs om en aktuell forskningsstudie om just debatten om äganderätten. Anna har, tillsammans med sin kollega Erland Mårald, undersökt tidningsdebatten om markägarnas äganderätt mellan år 2014 och 2017. Anna berättar att Sverige, jämfört med andra länder, har förhållandevis stark äganderätt, särskilt inom skogsbruket, och att det i det perspektivet är det lite märkligt att det har ropats så mycket kring att äganderätten är hotad. Forskningsstudien har därför undersökt vad man egentligen menar med hotad äganderätt och vilka det är som driver debatten.

Lyssna på Anna Sténs i avsnitt 3 i programserien Kampen om Skogen i Sveriges Radio P1

Läs mer om Anna Sténs