Publicerad: 2017-10-24

SR: Karin Åström om stoppat tiggeriförbud

NYHET Karin Åström, lektor på Juridiska institutionen vid Umeå universitet, kommenterar i P1:s Studio Ett att Länsstyrelsen i Skåne har upphävt ett beslut om tiggeriförbud i Vellinge kommun.

Länsstyrelsen hänvisar bland annat till att Vellinge kommun inte har kunnat visa att ett passivt insamlande av pengar har stört den allmänna ordningen.- Beslutet är helt korrekt juridiskt, säger Karin Åström. Det är lagstiftningen som styr, inte hur många klagomål man eventuellt har fått in. Varje förbud är ju en begränsning i individers frihet och då måste det vara befogat.Karin Åström säger att hon har svårt att se skäl till sådana här lokala tiggeriförbud.
- Man måste kunna visa att det stör den allmänna ordningen på ett objektivt sätt. Det räcker inte med att några känner obehag eller tycker att det är otrevligt.

Läs mer och hör inslaget i SR P1

Redaktör: Katarina Lundqvist