Publicerad: 2012-06-28

SR: Sexuellt våld i deckare ökar

NYHET Det sexuella våldet ifrågasätts sällan. Nu är det dags för en diskussion, menar en av författarna bakom en ny vetenskaplig antologi, Katarina Gregersdotter, lektor, institutionen för språkstudier på Umeå universitet.

Katarina Gregersdotter

Efter att TT Spektra intervjuat Katarina Gregersdotter och DN med flera publicerat den intervjun har även SR:s Studio Ett gjort ett inslag om våldet i deckargenren.

Förutom Katarina Gregersdotter är även Berit Åström, institutionen för språkstudier, för närvarande i Cambridge och Tanya Horeck, Anglia Ruskin University, redaktörer för boken Rape in Stieg Larssons 'Millennium' trilogy and beyond: Contemporary Scandinavian and Anglophone Crime Fiction som släpps den 23 augusti 2012.

Från Studio Ett:s egen hemsida:
"Just nu läser svenskarna mer deckare eller kriminalromaner än någonsin annars på året. Sommaren brukar betyda att många grottar ner sig i en värld av bestialiska mord, våld och övergrepp. Men kan det bli för mycket?"

Hör intervjun här med Katarina Gregersdotter m fl i SR:s Studio Ett

Redaktör: Per Melander