Publicerad: 2016-10-26

Stabil rankning av Umeå universitet från US News

NYHET I en rankning som har tagits fram av US News hamnar Umeå universitet på en sjundeplats bland svenska lärosäten, vilket är samma placering som de två föregående åren. Internationellt hamnar Umeå universitet på plats 291, vilket är en förbättring jämfört med plats 329 i fjol.

US News rankar också de 200-400 bästa lärosätena i världen inom ett antal ämnesområden. Umeå universitet finns med i fem av dessa, och kommer bäst ut i Plant and Animal Science (plats 74), följt av Environment/Ecology (plats 93), Social Sciences and Public Health (plats 98), Biology and Biochemistry (plats 182) och Clinical Medicine (plats 185).

I rankningen är ordningen mellan de svenska lärosätena sig lik sedan förra året. I genomsnitt klättrade svenska lärosäten drygt 20 platser, delvis på grund av en metodförändring där indikatorer om antal doktorsexamina ersatts av indikatorer om högciterade artiklar. En utökning av rankingen från 750 till 1 000 lärosäten gör att två ytterligare svenska universitet kommer med i år: Örebro universitet på plats 820 och Luleå tekniska universitet på plats 948.

Här finns detaljer om de svenska lärosätena i rankningen

För mer information, kontakta gärna:

Anders Steinwall, utredare på planeringsenheten, Umeå universitetTelefon: 090-786 69 49
E-post: anders.steinwall@umu.se

Redaktör: Mattias Grundström Mitz