Publicerad: 2016-09-12

Stabilt läge för Umeå universitet i ranking

NYHET I QS World University Rankings 2016 förbättrar Umeå universitets sin placering med 25 platser, från plats 319 förra året till plats 294 i år. Det motsvarar dock nästan exakt Umeå universitets genomsnittliga placering på denna ranking de senaste tio åren.

Rankinglistan toppas i vanlig ordning av amerikanska och brittiska universitet: MIT, Stanford och Harvard på topp-tre, Cambridge och Oxford på fjärde respektive sjätte plats, med Caltech däremellan. Bland de 20 högst rankade finns fyra universitet som inte är amerikanska eller brittiska: två från Schweiz (ETH Zurich på plats 8, Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne på plats 14), och två från Singapore (National University of Singapore på plats 12 och Nanyang Technological University på plats 13).

Bästa nordiska lärosäte är Köpenhamns universitet på plats 68, tätt följt av bästa svenska lärosäte Lunds universitet på plats 73. Umeå universitet är ett av åtta svenska universitet som finns med bland de 800 lärosätena på QS rankinglista och placerar sig, liksom förra året, sist bland de svenska lärosätena i rankingen.

Anders Steinvall, utredare vid planeringsenheten, konstaterar att Umeå universitet gör en uppryckning efter en dipp förra året, men han anser att man inte ska dra alltför stora slutsatser av detta.

– Vår ungefärliga, genomsnittliga placering internationellt och nationellt är troligen rimlig. Uppgångar och nedgångar i rangordning ett enskilt år behöver inte säga något om faktiska förändringar, säger Anders Steinvall.

Läs mer om rankingen här

För mer information, kontakta gärna:

Anders SteinvallTelefon: 090-786 69 49
E-post: anders.steinvall@umu.se