Publicerad: 2017-06-01

Starkt internationellt forskningsprogram får mångmiljonanslag

NYHET Ett anslag på drygt 11 miljoner kronor innebär att 10 studenter från låg- och medelinkomstländer kan erbjudas en forskarutbildning i den internationella forskarmiljön vid Enheten för epidemiologi och global hälsa vid Umeå universitet.

Det är Familjen Erling Perssons Stiftelse som delar ut ett femårigt anslag på 11 130 000 kronor till programmet ”Nytt ledarskap i global hälsa”.

Forskningsanslaget ger studenter som läst en master i global hälsa vid Umeå universitet möjlighet att inom ramen för sin forskarutbildning kunna lösa framtida hälsoproblem i sina hemländer i Asien, Afrika och Sydamerika. Antagna forskarstudenter blir doktorander vid Medicinska fakulteten och har sin handledare vid Umeå universitet. De kommer också att ha en direkt koppling till ett universitet, en organisation eller ett företag i sitt hemland som erbjuder en plattform för doktorandstudierna inom sin verksamhet eller ett lokalt forskningsområde.

Forskningsprogrammets upplägg garanterar att kontakten med hemmauniversitet och lokalsamhället förblir starkt och levande. Det minskar riskerna för så kallad ”brain drain” och är en garanti för att doktorandprojekten blir både lokalt nyttiga samtidigt och globalt relevanta.

Klas-Göran Sahlén

– Vi är mycket glada att vi fått möjligheten att lyfta den så kallade ”tredje uppgiften” till den internationella nivån, säger Klas-Göran Sahlén, som är lektor vid Enheten för epidemiologi och global hälsa och ansvarig för det nya programmet.

Förra veckan blev en tidigare student vid Epidemiologi och global hälsa – Dr. Tedros – utsedd till generaldirektör för Världshälsoorganisationen, WHO.

– Nu får vi möjligheten att utbilda fler av framtidens ledare, säger Klas-Göran Sahlén.

Läs mer om Enheten för epidemiologi och global hälsa

Gruppbild: Doktorander och personal vid Enheten för epidemiologi och global hälsa, taget under doktoranddagen 2017. Foto: Lena Mustonen.

Redaktör: Daniel Harju