Publicerad: 2017-04-03

Start för snabbspår för ett fyrtiotal utländska lärare

NYHET I dag, den 3 april startar ett snabbspår vid Umeå universitet för ett fyrtiotal utländska lärare. Utbildningen som bedrivs på uppdrag av Arbetsförmedlingen genomförs för första gången på distans.

Utbildningen omfattar 26 veckor och vänder sig till nyanlända lärare och förskollärare som är arabisktalande. Det är sex lärosäten i Sverige som erbjuder snabbspår för lärare men detta är den första som erbjuder utbildningen på distans.

Utbildningen består av en distansbaserad teoridel, praktik på skolor och förskolor kombinerat med studier i svenska på deltagarnas hemorter. Umeå universitet har planerat utbildningen och ordnar också praktikplatser på skolor och förskolor.

– Snabbspår för nyanlända lärare och förskollärare är ett bra initiativ som ger deltagarna en unik möjlighet att lära känna den svenska skolan i teori och praktik samtidigt som deras egen språkinlärning sker snabbare. De berörda kommunerna och skolhuvudmännen kommer genom praktikdelen dessutom i kontakt med kompetenta utländska lärare och förskollärare som efter genomförd komplettering kan bli en behörig kollega, säger Irene Sedlacek, studievägledare vid Umeå universitet.

Inför utbildningen har Arbetsförmedlingen bland annat tagit fram förslag på deltagare och haft kontakter med lärcentra i kommunerna för att planera distansundervisningen.

Genom snabbspåret är tanken att arbetsgivare lättare ska hitta lärare och förskolärare, som det råder stor brist på i dag.

– Vi behöver fler utbildade lärare och förskollärare i Sverige och det gäller därför att ta tillvara på den kompetens som många nyanlända har med sig, säger Kristina Palo, verksamhetssamordnare vid Arbetsförmedlingen.

Umeå universitet är ett av sex lärosäten i landet som fått i uppdrag av Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadens parter att ta fram en gemensam utbildning som ska erbjuda nyanlända pedagoger en väg framåt för att de så snabbt som möjligt ska få svensk lärar- och förskollärarlegitimation.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz