Publicerad: 2017-09-07

Start för uthyrning av U-bike på campus

NYHET Nu är den nya lådcykelpoolen U-bike på Campus Umeå invigd. Intresset för lådcyklarna var stort under invigningen vid Välkomstmässan och det firades med både tårta och tal.

U-bike är eldrivna lådcyklar som hyrs ut till alla som vill testa att använda den i sin vardag. Lådcykeln är klimatsmart, kan lastas med upp till 100 kilo och ersätta många bilresor i stan. Lådan är rymlig och är dessutom utrustad så att barn kan åka i den.

Projektet U-bike drivs av Umeå kommun och Akademiska Hus. Richard Olsson, chef vid Lokalförsörjningen, Umeå universitet, ser positivt på att cykelpoolen är på plats.

- På Umeå universitet är vi är väldigt glada för denna satsning som hjälper våra studenter i vardagen och samtidigt har potential att bidra till en bättre stadsmiljö. Hoppas att detta projekt skall kunna växa vidare med andra typer av mobilitetslösningar som vi verkligen behöver i en snabbt växande stad, säger Richard Olsson.

Akademiska Hus lyfter också fram fördelarna med samarbetet kring U-bike.

- I utvecklingen av Universitetsstaden är hållbara transporter en självklar och viktig del. För oss på Akademiska Hus är det väldigt roligt att genom samarbetet med kommunen kunna möjliggöra för lådcykelpoolen på Campus Umeå. Det är inte bara en bra knutpunkt utan också ett exempel på hur tomma fastigheter kan förvandlas och göra nytta. På sikt kommer poolen också att ligga i direkt anslutning till supercykelvägen något som stärker tillgängligheten ytterligare, säger Roger Granberg, fastighetschef på Akademiska Hus.

U-bike ägs av Umeå kommun och är ett projekt som pågår under tre år. Garaget på Campus Umeå drivs tillsammans med Akademiska Hus. Längre fram öppnar även ett cykelgarage i centrala Umeå.

Fakta: U-bike - uthyrning av eldrivna lådcyklar

Nu är det möjligt att hyra eldrivna lådcyklar i Umeå. Bli medlem och testa en U-bike du med. Cyklarna finns i ett garage på universitetsområdet, i Fysiologihuset på Linnaeus väg 2. Det planeras även för ett garage i centrala Umeå.

Lådcykeln är klimatsmart, kan lastas med upp till 100 kilo och ersätta många bilresor i stan. Lådan är rymlig och utrustad så att barn kan åka i den – perfekt när man ska åka och handla eller göra utflykter. Eftersom U-bikes lådcyklar är eldrivna går det lätt att cykla längre sträckor med dem. Ett fulladdat batteri räcker i cirka åtta mil.

Cyklarna hyrs ut året runt och utrustas med dubbdäck på vintern.

Bli medlem
För att hyra en U-bike måste du först registrera dig som medlem på Triply. Till en början är antalet medlemmar begränsat till 100 st. Medlemskapet på 50 kr/månad förlängs automatiskt med en månad i taget om du inte själv säger upp det.

För att bli medlem ska du vara 18 år. Du behöver även ett bank-ID och ett betalkort.

Boka en cykel
Boka cykeln samma dag som du vill använda den, du kan inte boka en U-bike i förväg. När du har bokat startar uthyrningstiden på en gång. Cykeln ska lämnas tillbaka innan kl 21.00 samma dag.

Läs mer om U-bike

Redaktör: Mattias Grundström Mitz