Publicerad: 2012-08-28

Startar företag av examensarbetet

NYHET Nu blir det företag av examensarbetet. Steve Widinghoff är en av många tidigare studenter från Umeå universitet som vågar ta klivet ut i näringslivet och med tro på sin egen idé vill driva eget företag.

It-branschen vimlar av företagare som med stark tro på sin egen idé tagit klivet från att vara student till att våga driva eget. The Core, Dohi Sweden, Infografiska, Codemill, Zordix - exemplen är många på it-företag som drivs av tidigare studenter från Umeå universitet.

Nu sällar sig Steve Widinghoff till denna skara. Hans starka idé är att fler borde få möjlighet att arbeta med databaser. I sitt nystartade företag IDQ bygger han därför ett helt nytt visuellt verktyg för utveckling och presentation av databaser.

– Jag kommer att erbjuda ett grafiskt verktyg, ett hjälpmedel som gör att alla kan arbeta med databaser, förklarar Steve Widinghoff.

Idén till företaget fick Steve Widinghoff redan 2008 under sitt examensarbete på Systemvetenskapliga programmet vid Umeå universitet. Tillsammans med studiekamraten Michael Andersson byggde han då den första prototypen till databasverktyget IDQ.

Blir företagare

Efter några med javautveckling och databashantering på Logica i Stockholm och Umeå tycker Steve att det är dags att föra prototypen vidare och utveckla den till en färdig produkt. Livet som it-konsult har gett honom insikt om att det finns stora behov av förenklade sätt att arbeta med databaser, även för den som inte kan programmera.

Så Steve sadlar om och tar i höst klivet från att vara anställd till att bli egen företagare. Det är ett steg som kan vara klurigt för många med ny pappersexercis och administration att klara av. Men det finns hjälp att få och Steve har därför valt att som ny ung företagare ta plats på inkubatorn BIC i Umeå. Där får han stöd under den första tiden, både av coacher och av andra unga företagare i samma sits.

Företagsidén har han redan utformat. Ett verktyg för att visualisera databasstrukturer kommer, enligt Steve Widinghoff, att fylla ett stort behov hos många företag och konsulter som behöver ett verktyg för att enkelt kunna visa hur en databas ser ut.

Grafiskt visa och skapa databaser

Det behovet tänker Steve fylla med sitt företag IDQ, där bokstäverna står för Interactive Database Querying. Verktyget som Steve Widinghoff tar fram kommer att kunna användas för att grafiskt visa och skapa databaser vilket kan underlätta utveckling, presentationer och undervisning för personer som arbetar med databaser, främst så kallade SQL-databaser.

Inom många områden finns sådana utvecklingsverktyg, exempelvis för javakodare, men hur Steve än letat på nätet har han inte hittat något för de som arbetar med databaser. Så han är full av tillförsikt inför att kunna bygga upp en kundkrets inom universitet, skolor och it-konsultbolag för att möta det stora intresset i samhället för att underlätta interaktionen mellan databaser och människor.

Redaktör: Mikael Hansson