Publicerad: 2023-10-20 Uppdaterad: 2023-12-20, 15:33

Statsministern besökte enheten för polisiärt arbete

NYHET Statsminister Ulf Kristersson fick prova på körsimulatorn och se en övning där studenterna övade på att hantera en hotfull situation samt prova på en krävande hinderbana vid sitt besök på polisprogrammet vid Umeå universitet. – Vi har behov av fler och skickliga poliser och jag har besökt flera av landets polisprogram men den här verkar vara den modernaste, sa statsminister Ulf Kristersson (M) när han pustade ut efter hinderbanan.

Vicerektor Cathrine Norberg, personal från enheten för polisiärt arbete och några studenter från de olika studieåren på utbildningen välkomnande och guidade runt statsministern i lokaler och simulatorer. Vid hinderbanan fick han noggranna instruktioner från Carina Lindgren, som är universitetsadjunkt vid Enheten för polisiärt arbete vid Umeå universitet, och inför ett mindre pressuppbåd fick Ulf Kristersson, för dagen ombytt till träningskläder, själv prova på hinderbanan.

– Just nu är det tufft att vara polis, jag tänker inte sticka under stol med det, men just därför behöver vi engagerade poliser som vill lyckas med jobbet. Duktiga poliser är en förutsättning för att lyckas med det vi måste lyckas med. Det är ett av Sveriges viktigaste yrken, sa statsminister Ulf Kristersson.

Viktigt med besök

– Vi tycker förstås det är viktigt att våra regeringsföreträdare kommer på besök och själva får se hur vi genomför våra utbildningar. Inte minst gäller det vår eftertraktade polisprogram som ju är en av landets modernaste med nya körsimulatorer och väldigt bra träningslokaler, så vi är glada över att statsministern kunde avvara några timmar för ett besök vid enheten för polisiärt arbete, säger Cathrine Norberg, vicerektor.

Livet som polis

Nu väntar aspirantutbildningen för Joakim

Joakim jobbade med ekonomi men drömde om att bli polis. Nu är han klar med studierna vid Umeå universitet.

Robin valde att byta spår – från journalist till polis

Robin hade jobbat som journalist i många år när han bestämde sig för att byta bana och söka polisutbildningen.