Publicerad: 2024-01-16

Stefan Jansson får pris för framstående forskningskommunikation

NYHET Stefan Jansson, välmeriterad växtforskare och professor vid Umeå universitet, prisas för sin forskningskommunikation av Örebro universitet och The Hamrin Foundation.

Det ligger en medveten satsning bakom Stefan Janssons framgång att nå ut med sin forskning i samhället. Han har sedan många år valt att avsätta en dag i veckan till utåtriktat arbete.

– Många forskare har inte den möjligheten eftersom det hämmar den akademiska karriären. Därför är väldigt bra att detta pris finns – eftersom det akademiska systemet inte klarar av att premiera forskningskommunikation särskilt bra, säger han i en intervju med Örebro universitet.

Stefan Jansson är professor i växters cell- och molekylärbiologi vid Institutionen för fysiologisk botanik och Umeå Plant Science Center. Priset på 100 000 kronor får han för att ”under decennier tålmodigt bidragit med det vetenskapliga perspektivet i den polariserade debatten om genmodifierade grödor”.

Förutom en rad debattartiklar har Stefan Jansson också bland annat skrivit en bok om GMO som getts ut på flera språk och hållit en mängd föredrag om sin forskning.

Läs hela intervjun och mer om priset på Örebro universitets webbplats