Publicerad: 2019-08-22

Stenberg prisas för forskning om inomhusmiljö

NYHET Professor emeritus Berndt Stenberg vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin får Ellis och Ivar Janzons pris 2019 för sin forskning om inomhusmiljö och bildskärmsarbete.

Ellis och Ivar Janzons pris belönar ”vetenskaplig forskning inom dermatologins och venereologins område".

Berndt Stenberg delar priset med professor emeritus Chris Anderson vid Linköpings universitet.

Prisutdelningen kommer att äga rum vid Svenska Läkaresällskapets årshögtid den 12 november 2019.

Berndt Stenberg arbetar kliniskt vid Avdelningen för medicin, Dermatologi och venereologi, Hudkliniken vid Norrlands Universitetssjukhus.

Om Ellis och Ivar Janzons pris

Ellis och Ivar Janzons fond stiftades av doktor Ivar Janzon och hans hustru Ellis Janzon genom testamente 1970. Priset har till ändamål att främja vetenskaplig forskning inom dermatologins och venereologins område genom utdelande av priser för förtjänstfulla arbeten eller till understöd åt forskare inom dessa ämnen. Priset delas ut vartannat år.

Redaktör: Ola Nilsson

Berndt Stenberg