Publicerad: 2017-08-02

Stina Jansson bloggar från NASA

NYHET Den här sommaren tillbringar kemisten Stina Jansson på NASAs lab på Kennedy Space Center i Florida tack vare ett anslag från Vinnova som ger henne möjlighet att spendera sex månader vid en utländsk icke-akademisk institution. Du kan följa ett par nerslag av hennes upplevelser och reflektioner kring vistelsen på Umeå universitets Forskarblogg.

Stina Jansson. Foto: Ulrika Bergfors Kriström

På Kennedy Space Center jobbar Stina Jansson med forskare inom Exploration Research and Technology Programs, och projektet Trash-to-Gas, som fokuserar på att utveckla och testa tekniker för omvandling av avfall till gas och andra användbara produkter under resan till Mars.

Stina Jansson forskar till vardags på Kemiska institutionen vid Umeå universitet om hur miljöfarliga ämnen bildas vid förbränning och annan termisk behandling av biomassa och olika typer av avfallsmaterial. I ett hållbart samhälle måste alla materialströmmar användas optimalt och så konstruktivt som möjligt, och samtidigt måste vi alltid vara vaksamma så att ny teknik inte genererar miljöstörande ämnen.

En del blogginlägg är på svenska och en del på engelska, och det första på båda språken.

Till Forskarbloggen:

En unik upplevelse – A unique experience

Living in a box

Forskning för rymden eller för jorden?

Small pieces of a huge puzzle

Forskning i team

A hero as boss

Kvinnlig forskare, forskande kvinna, eller bara forskare?

Gör om gör rätt

Redaktör: Ingrid Söderbergh