Publicerad: 2012-12-10

Stina Jansson bloggar om miljökemi

NYHET Den 10 december tar Stina Jansson, biträdande universitetslektor vid kemiska institutionen, över stafettpinnen i universitetets nya forskarblogg. Hon forskar om miljöfarliga ämnen vid förbränning av biomassa och kommer under två veckor skriva om sina tankar och erfarenheter kring sin forskning.

Hur känns det inför uppdraget?

– Roligt och spännande, och kanske lite nervöst också eftersom det är första gången jag kommunicerar forskning genom ett sånt här medium. En blogg blir ju dels en kanal utåt som ger mig möjlighet att berätta vad jag gör och tankar kring forskningen, men kanske lika mycket en kanal inåt, som ger möjlighet till dialog, debatt och diskussioner.

Vad kommer du att blogga om?

– Om forskningen, livet och pusslandet som ibland ska till för att det ska gå ihop. Och en hel del lär det bli om drivkrafterna i forskningen - det som är roligt, jobbigt, utmanande, lärorikt och fascinerande.

Har du bloggat tidigare? Vad har du för förväntningar?

– Jag har bloggat på VK-bloggen sedan våren 2010 men tyvärr har det blivit ganska svårt att hitta tid till bloggandet det senaste året. Jobbet och familjen tar det mesta av min tid i anspråk. Men vansinnigt roligt är det, jag har alltid älskat att skriva!

Länkar:

Följ bloggen och kommenteraPremiär för ny forskarblogg

Redaktör: Ingrid Söderbergh