Publicerad: 2020-04-06

Stipendier till elitidrottsstudenter

NYHET Riksidrottsförbundet och Svenska Spel möjliggör för den aktiva att kunna kombinera elitidrott och studier efter gymnasiet. Fram till den 2 maj går det att söka elitidrottsstipendiet.

Tanken är bland annat att elitidrottsstipendiet ska kunna skapa goda förutsättningar för utövarna så att svensk idrott kan nå fler idrottsliga framgångar internationellt.

Den som söker måste

• vara på (svensk) landslagsnivå (junior-senior) inom sin idrott och haft landslagsuppdrag de senaste två åren
  • kombinera elitidrott med studier på eftergymnasial nivå
  • studera på minst halvfart under stipendieåret (september–juni), motsvarande 30 hp över två terminer på studier på högskola/universitet.

Stipendiet är på 50 000 kronor per stipendiat och delas ut till 75 aktiva. Ansökan är öppen till och med den 2 maj 2020.

Läs mer på Riksidrottsförbundets hemsida.