Publicerad: 2012-03-14

Stipendier till studenter på företagarprogrammet

NYHET Sammes Stiftelse har belönat tolv studenter på Campus Skellefteås företagarprogram med utvecklingsstipendier på totalt drygt 92 000 kronor.

Det är sju projekt som vardera har tilldelats mellan 5000 och 20 000 kronor. För stipendierna ska studenterna få möjlighet att utveckla den kompetens som är nödvändig för att ta fram nya produkter och tjänster eller för att överta befintliga företag.

Företagarprogrammet ges i Skellefteå av Handelshögskolan vid Umeå universitet i nära samarbete med näringslivet i Skellefteå.

Sammes stiftelse stödjer studenter och anställda som har affärs- eller produktidéer och är verksamma på Campus Skellefteå eller studerar på annan ort men är skrivna i Skellefteå. Stiftelsen kan även stödja forskning inom företagande.

I denna omgång belönade stiftelsen sammanlagt 16 projekt och 30 studenter med utvecklingsstipendier, övriga studenter läser program vid Luleå tekniska universitet. Den totala summan uppgick till närmare 194 000 kronor.

Stipendiaterna får stöd och rådgivning av Innovation Västerbotten, Ny företagarcentrum, Connect Norr och CENTEK. Flera av de tidigare stipendiaterna driver i dag företag.

Mer information:

FöretagarprogrammetHandelshögskolanSammes Stiftelse