Publicerad: 2017-10-02

Stipendium för studier av interkulturella relationer

NYHET SWEA, Swedish Women's Educational Association, Inc., utlyser för tjugonde gången ett stipendium om USD 10 000 för studier av interkulturella relationer. Stipendiet vänder sig till dig som har avslutat dina grundstudier om minst tre år vid universitet eller högskola i Sverige. Sista ansökningsdag är den 15 januari 2018.

För att vara behörig ska du

• ha avslutat en grundläggande utbildning om minst tre år vid svenskt universitet eller svensk högskola
  • ha konkreta planer för dina interkulturella studier genom att kontakt etablerats med institution eller universitet i utlandet; kontakten skall dokumenteras med antagningsbevis och/eller inbjudningsbrev eller motsvarande
  • kunna redovisa hur stipendiepengarna har använts senast den 31 mars året efter mottagandet av stipendiet
  • vara beredd att dela med dig av dina erfarenheter till SWEA, t.ex. genom föredrag för enskild SWEA-avdelning, som då bekostar resan.

Stipendiet delas ut vid SWEA:s årliga Sverigemiddag under sommaren. År 2018 kommer middagen att äga rum i Västerås i början av augusti.

För mer information om hur du ansöker:

SWEA grundades i Los Angeles 1979 av Agneta Nilsson. Det är ett globalt nätverk med cirka 7500 svenska kvinnor i ett 70-tal lokala avdelningar i 33 länder på fem kontinter. Det är den största Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige och syftet är att sprida svensk kultur och traditioner. SWEA är en icke vinstdrivande ideell organisation som utgör ett nätverk och skyddsnät för svenska kvinnor utomlands och ett starkt stöd för den svenska industrin ute i världen.

Redaktör: Sandra Åström