Publicerad: 2014-11-18

Stipendium till musiketnologi-alumn för arbete med visarkiv

NYHET Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur har tilldelat visarkivarie Marcus Brännström, Västervik, ett stipendium ur Marie-Louise och Gösta Virdings fond. Marcus Brännström har läst musiketnologi vid Umeå universitet.

Foto: Anders Steiner

Akademiens motivering lyder: ”som uppmuntran till fortsatta studier av den svenska visskatten och för fortsatt engagemang med att föra ut vistraditioner till en bredare allmänhet i de småländska bygderna” Stipendiet är på 40 000 kronor.

Musiketnologen Marcus Brännström är sedan 2003 verksam som visarkivarie vid Västerviks musikbibliotek och visarkiv. Han kommer från Skellefteå och har studerat museologi och etnologi vid Umeå universitet. Musiketnologin blev sedan hans huvudämne, genom riksunika kurser ledda av professor Alf Arvidsson.

– Att jag blev musiketnolog har jag aldrig behövt ångra, tvärtom. Genom åren har jag hållit många föredrag om småländska vistraditioner, illustrerade med egen vissång. Att detta nu uppmärksammas gör mig mycket glad! säger Marcus Brännström.

Engagemanget för den svenska visskatten innefattar även hemlänet Västerbotten. Sedan 2011 är Brännström delaktig i projektet Byn skriver, läser och sjunger – om vardagligt skriftbruk i Storkågeträsk i norra Västerbotten. Projektet sker i samverkan med Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet och Skellefteå museum.

Redaktör: Jonas Lidström