Publicerad: 2006-05-04

Stjärnglans över Umeå – observatorium invigs 11 maj

NYHET Den 11 maj tar Umeå ett steg närmare stjärnorna. Då invigs nämligen Umeå universitets observatorium – Umevatoriet – med kosmiska aktiviteter för både vuxna och barn. Aktiviteterna tjuvstartar redan på dagen då två skolklasser premiärbesöker observatoriet.

På Umestans företagspark stoltserar numera Umevatoriet med en glänsande kupol varifrån det går att beskåda stjärnhimlen. Inne i obsveratoriet finns ett planetarium, en konstgjord stjärnhimmel. Där går det att visa vad som händer ute i rymden, eller snabbspola sig igenom ett dygn eller ett år i universum. Barn och ungdomar är en viktig målgrupp, även om Umevatoriet givetvis kommer att vara öppet för alla.

– Umevatoriet är Umeås nya mötesplats – en turistattraktion, ett komplement till skolundervisningen och ett ställe där människor möts för att dela med sig och ta del av varandras tankar. Här finns plats för de stora frågorna som ”Varför ser världen ut som den gör?” och ”Finns det liv på andra planeter”, frågor som har väckt människors nyfikenhet i århundraden, säger Gabriella Stenberg, projektledare för observatoriets verksamhet.

Invigningsprogrammet börjar kl 18.00 med tal av Åsa Bergenheim, prorektor vid Umeå universitet. Därefter inviger Torsten W Persson, f.d. kommunalråd, observatoriet. Klockan 18.30 öppnar observatoriet, då bjuds också på intressanta föredrag och aktiviteter för barn. Föreläsningsprogrammet arrangeras i samarbete med Svenska Astronomiska Sällskapet.

Observatoriet öppnas till sommaren för allmänhet och turister. Till hösten slås porten upp för skolorna. På dagtid den 11 maj kommer två skolklasser att besöka observatoriet som en del av den s.k. NOT-veckan, Natur- och teknikvetenskapsveckan, som arrangeras av Umeå universitet, Umeå kommun och Västerbottens handelskammare.

Tid: 11 maj, invigningen börjar kl 18. Skolklasserna besöker observatoriet kl 9.00-10.00 respektive 10.15-11.15. Plats: Umestans företagspark i hus 56, karta finns på www.teknat.umu.se/umevatoriet/karta.html?page=10
Invigningsprogram finns på www.teknat.umu.se/umevatoriet/program.html

För ytterligare information, kontakta: Gabriella Stenberg, projektledare Telefon: 070-289 64 97
E-post: gabriella.stenberg@space.umu.se