Publicerad: 2013-04-09

Stöd till NMR-plattform och industriell IT-forskning

NYHET Universitetet satsar sammanlagt tio miljoner kronor år 2013–2017 på plattformen för kärnmagnetisk resonans, NMR, ur universitetsgemensamma medel för forskningsinfrastruktur. Totalt 1,5 miljoner kronor tilldelas även UMIT research laboratorium år 2013–2014.

Umeå universitets NMR-plattform är en av de bästa i Sverige, och berör många forskare inom skilda ämnen. I november ifjol invigdes exempelvis landets modernaste NMR-spektrometer (bilden) vid universitetet som en del av Wallenbergstiftelsernas satsning ”NMR for life”.

För att stödja den strategiskt mycket viktiga plattformen tilldelar nu universitetet två miljoner kronor per år under 2013–2017 till kemiska institutionen. Satsningen tas från universitetets gemensamma medel för forskningsinfrastruktur.

NMR-tekniken har ett mycket brett användningsområde, och kan exempelvis användas för att testa nya material, undersöka jordprover eller små levande organismer. Inom medicinsk forskning undersöks vävnadsprover eller proteiner och metabolitmönster med hjälp av tekniken. Det nya instrumentet i Umeå – som är en mycket stark elektromagnet – kan användas av forskare från hela landet inom naturvetenskap och medicin.

Ur universitetsgemensamma medel för forskningsinfrastruktur avsätts också totalt 1,5 miljoner kronor till institutionen för matematik och matematisk statistik för UMIT research laboratorium. Laboratoriet fokuserar på forskning och utveckling av teknik för simulering och optimering, och dess industriella tillämpningar och utmaningar.

Redaktör: Camilla Bergvall