Publicerad: 2016-10-24

Stor bredd på eHälsa

NYHET Det är stor bredd på forskning inom eHälsa vid Umeå universitet. Det märktes vid en temadag som nyligen anordnades för andra gången i Vårdhögskolans lokaler. Att eHälsa blir allt viktigare inom sjukvårdens framtid stod klart.

Under dagen berättade Eva Samuelsson, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, om tät.nu, ett självträningsprogram för inkontinens. Från Institutionen för datavetenskap visade Thomas Hellström pågående forskning kring intelligenta rullatorer. Hanna Malmberg Gavelin från institutionen för psykologi lät publiken prova en övning från ett digitalt träningsprogram för kognition använts i forskning bland annat för personer med utbrändhet.

Elva doktorander och två postdoc-forskare gav också exempel på de forskningsstudier som de ingår i.

– Det är stor bredd på deras forskning och nu får de insyn i varandras arbeten och kan lära sig om eHälsa ur olika perspektiv, berättar Helena Lindgren, Institutionen för datavetenskap. Tillsammans med Marlene Sandlund, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, var hon arrangör av dagen, och även kursledare för en ny doktorandkurs i eHälsa för doktorander från olika fakulteter som avslutades med presentationer under temadagen.

Bland forskningsprojekten som doktoranderna visade upp fanns allt från hur äldre uppfattar digitala tjänster inom hälsovård, själv-test av balans och styrka för äldre, ”augmented reality” och spel som stöd för äldre, telefontjänst med läkare och sjukgymnaster i Tanzania, till design av digitala hjälpmedel för patienter med lungsjukdomen KOL och diabetes.

Bilden ovan: Doktorander och postdoc-forskare som medverkade under eHälso-dagen. På bilden tillsammans med arrangörerna Helena Lindgren, Institutionen för datavetenskap och Marlene Sandlund, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering.

Redaktör: Mikael Hansson