Publicerad: 2011-03-16

Stor katastrofövning i Umeå

NYHET Torsdagen den 17 mars anordnar Umeå universitet en stor, unik katastrofövning på I20-området. Blivande poliser, brandmän, brandingenjörer och ambulanssjuksköterskor kommer tillsammans att öva katastrofhantering.

Hur förbereder man insatspersonal för katastrofer? Detta är den viktiga övergripande frågan för EU-projektet NSS (Nordic Safety and Seccurity). Umeå universitet står som värd när det stora (62 miljoner kronor) har sin avslutande storövning i morgon. Sammanlagt 150 studenter kommer att vara med i övningarna som bland annat handlar om att ta hand om situationer med masskador.

Pressvisning

Guidad visning genom övningsområdet för pressens representanter startar i morgon, den 17 mars, kl 10.15.Samling vid Polishögskolans lokaler, norra grinden, på gamla I20-området.
Hus 5 på denna karta.

För ytterligare information, kontakta gärna

Kontaktperson Projektledare Gino Sahovic, mobil 073 0735303
Övningsledare Peter Johansson, mobil 070 6972241

Bakgrund

NSS är ett av de största projekten som tillstyrks ur de regionala EU-medlen. Projektet har haft den övergripande målsättningen att sätta fokus på de resurser, kompetenser, företag, utbildningar och övningsområden som finns i Norr- och Västerbotten och hur dessa skulle kunna bli centrum i en internationell övningsverksamhet. Ett 60-tal forskare vid både Umeå universitet och Luleå tekniska universitet har under tre år arbetat med förbättringar av blåljusutbildningar avseende övningar och katastrofhantering.

Redaktör: Karin Wikman