Publicerad: 2005-09-21

Stor konferens i Umeå för rektorer och skolchefer

NYHET Den 22–23 september ges för andra året i rad konferensen ”Rektor till Rektor” vid Umeå universitet. Närmare trehundra rektorer, skolchefer och skolpolitiker är anmälda till konferensen.

Konferensen riktar sig dels till rektorer som går eller är intresserade av att gå den nationella rektorsutbildningen, dels till skolchefer, skolpolitiker, forskare och representanter för myndigheter och organisationer inom skolområdet.

Under konferensen kommer de drygt femtio rektorer som för närvarande går rektorsutbildningen att presentera sina fördjupningsarbeten. Exempel på föreläsningstitlar är ”Föräldrainflytande i kommunal skola och friskola – en jämförelse”, ”Nationella prov – ett pedagogiskt hjälpmedel eller ett nödvändig ont” och ”Kameleont eller kreativ chef”.

Förutom rektorernas presentationer medverkar ett antal skolforskare, till exempel professor Anders Persson vid Högskolan i Halmstad.

Konferensen anordnas av Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet, och mer information om både konferens och rektorsutbildning finns på: www.pol.umu.se/CPD/English/

För ytterligare information, kontakta:

Kjell Lundmark, Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet, tel: 070-621 18 98, 090-786 52 31, e-post: kjell.lundmark@pol.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson