Publicerad: 2009-12-11

Stor ökning av antagna studenter till vårterminen vid Umeå universitet

NYHET Närmare 20 000 studenter är antagna till vårterminens studier vid Umeå universitet. Det motsvarar en ökning med 14 procent jämfört med året innan. Antalet antagna stiger i hela landet men Umeå universitets ökning ligger över riksgenomsnittet enligt Verket för högskoleservice, VHS.

De totalt 171 810 personer som antagits till högre utbildning i landet våren 2010 har nu fått sina antagningsbesked. Jämför med vårterminen 2009 har antalet antagna ökat med 18 514 personer eller 12 procent. Vid Umeå universitet är ökningen 14 procent.

Närmare 20 000 personer har antagits till vårterminen jämfört med drygt 17 000 som antogs till fjolårets vårtermin.

– Detta visar att trenden håller i sig. Nyligen publicerade Högskoleverket siffror som visade att Umeå universitet hade den största ökningen av nybörjarstudenter av alla stora universitet förra läsåret. Nu ser vi tydligt att vi håller oss i det absoluta toppskiktet även nästa år. Umeå universitet är känt för att hålla en hög kvalitet och ha en bra studiemiljö, säger Åsa Bergenheim prorektor för grund- och forskarutbildning.

När det gäller antagningen i landet i stort konstaterar VHS att antalet antagna personer under 25 år har ökat med 18 procent jämfört med förra året. Något som delvis bidragit till detta är att antalet antagna män under 25 år har ökat med 22 procent sedan förra året.

Cirka 86 procent av de totalt 198 825 behöriga sökande har antagits till något program eller till någon kurs, övriga har erbjudits en reservplats. Cirka 68 procent av de behöriga sökande har kommit in på sitt förstahandsval.

VHS pressmeddelandeUmeå universitets pressmeddelande om antalet nybörjare

Redaktör: Carina Dahlberg