Publicerad: 2008-09-22

Stor rektorskonferens i Umeå

NYHET Den 25–26 september presenterar rektorer på rektorsutbildningen sina fördjupningsarbeten om allt från klassrummets svarta låda till pojkars slutbetyg i årskurs 9. Närmare 300 rektorer, skolchefer och skolpolitiker är anmälda till konferensen vid Umeå universitet.

För femte året i rad arrangeras konferensen Rektor till rektor av Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet. Drygt fyrtio rektorer som går den avslutande terminen på den nationella rektorsutbildningen kommer då att presentera sina fördjupningsarbeten med rubriker som ”Små matematiker – Stora utmaningar”, ”Inuti klassrummets svarta låda”, ”Hur kan man höja pojkarnas slutbetyg i år 9?” och ”Att bedöma rätt är inte lätt”.

De omkring 300 rektorer, skolchefer och skolpolitiker som deltar på konferensen kommer också att få höra professor Christopher Day, University of Nottingham, föreläsa om “Successful leadership in challenging urban contexts”, och professor Olof Johansson, Umeå universitet, tala på temat ”Ny skolpolitik – konsekvenser för rektor”. Press och media är välkomna att delta under konferensen.

Program och mer information om konferensen och rektorsutbildning finns på hemsidan: www.pol.umu.se/CPD/konferens

För mer information kontakta :

Kjell Lundmark T.f. utbildningschef, 070- 621 1898

Monika Törnsén, utbildningsledare, 070-669 9469