Publicerad: 2008-09-25

Stor undersökning om hur norrlänningar ser på nuet och framtiden

NYHET I slutet av september får 4 000 norrlänningar en enkät i brevlådan med frågor om demokrati, hälso- och sjukvård och framtida regioner. Undersökningen är unik, och genomförs av forskare vid de tre nordligaste universiteten.

– I den här undersökningen vill vi fånga in norrlänningarnas egna uppfattningar om Norrlands framtid, säger projektledaren Anders Lidström vid den statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet.

4 000 slumpmässigt utvalda personer mellan 15 och 85 år i de fyra nordligaste länen får i dagarna enkäten ”Medborgare i norr 2008” i brevlådan. De cirka 70 frågorna handlar om hur det är att bo och leva i olika kommuner, hur man ser på framtida regioner och hur demokratin och hälso- och sjukvården fungerar där man bor.
– Studien ingår i arbetet med att bilda nya regioner, och har också betydelse för att förstå förutsättningarna för Norrlands utveckling i stort, menar Anders Lidström, och tillägger att någon motsvarande undersökning aldrig tidigare genomförts.

Enkäten är utformad i två olika versioner, anpassade till de två regioner som planeras för de fyra Norrlandslänen. Förutom forskare vid Umeå universitet ingår också forskare vid Luleå tekniska universitet och Mittuniversitet i projektet. Resultaten från undersökningen presenteras under hösten 2009. Undersökningen är beställd av och finansierad av landstingen i Västerbotten, Norrbotten, Västernorrland och Jämtland, och samordnas med liknande undersökningar i Västra Götaland och Skåne.

För mer information, kontakta:

Anders Lidström, statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet, tel: 090-786 61 81, 070-691 32 99 e-post: anders.lidstrom@pol.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson