Publicerad: 2009-02-19

Storsatsning på industriell IT-forskning vid Umeå universitet

NYHET Umeå universitet, Baltics donationsfond och Umeå kommun satsar 28,5 miljoner kronor på att bygga upp forskningsprofilen tillämpad IT till Europas främsta IT-innovationsmiljö. Lars Mathiassen, en av världens främsta forskare inom tillämpad IT, blir gästprofessor i IT management vid Umeå universitet.

Johnny Holmström (t.v.) professor i informationsteknik, tillsammans med Lars Mathiassen, en av världens främsta forskare inom tillämpad IT, som nu blir gästforskare vid Umeå universitet.
Bild: Mattias Pettersson

Tillämpad IT är ett strategiskt utvecklingsområde vid Umeå universitet som inbegriper drygt 150 forskare och 1500 studenter. Umeå universitetsstyrelse har beslutat att satsa 10 miljoner kronor fram till år 2013 för uppbyggnad av UMIT Research Lab, en strategisk satsning på beräkningsteknik, visuell simulering och optimering inom tillämpningsområdet industriell IT.

– Umeå universitet har intressant forskning inom området. Nu förs den samman så att summan blir större än delarna. Det finns ett växande behov inom industrin att jobba med modellering och simulering som bygger på den kompetens som finns vid Umeå universitet, säger Ulf Edlund prorektor för samverkan vid Umeå universitet.

Forskarna vid Umeå universitet är särskilt starka inom tre tillämpningsområden – industriell IT, hälsa och sjukvård samt e-science, men även väl rustade inom andra områden. Det finns också intressanta samverkansprojekt inom tillämpad IT med Luleå tekniska universitet.

Baltics donationsstiftelse stöttar satsningen med närmare 12,5 miljoner kronor, 5 miljoner till UMIT Research Lab och närmare 2,5 miljoner kronor för rekryteringen av Lars Mathiassen, samt 5 miljoner kronor till området interaktionsdesign som till del kommer att bedrivas i samverkan med det nyligen invigda Interactive Institute.

– Det är oerhört roligt att vi lyckats rekrytera Mathiassen, han är världsledande inom tillämpad IT-forskning. Han kommer att vara ett oerhört värdefullt tillskott för vår slagkraft. En av anledningarna till att han har valt att komma till Umeå är att vår forskning utmärks av en väldigt bra industrisamverkan och det är något som Mathiassen anser också berikar sin egen forskning, säger Jonny Holmström professor i informatik och ledare för utvecklingsområdet tillämpad IT vid Umeå universitet.

– Mathiassen kommer med sin erfarenhet också att bidra till omfattande positiva effekter på regional tillväxt och innovationsförmåga, fortsätter Holmström.

Inom Industriell IT finns det i dagsläget ungefär 75 aktiva forskare och doktorander vid Umeå universitet. De främsta forskningsområdena inom industriell IT är: -Interaktionsdesign: forskning kring och design av IT-stödda system för människor. -IT management: forskning om ledning, organisering och styrning av IT eller förändrings- och utvecklingsförlopp relaterade till IT. -Beräkningsteknik, signalbehandling och autonoma/intelligenta system.
-Flexibel och skalbar IT-infrastruktur: forskning om fokus på metod-, system-, och programvaruutveckling inom en rad olika delområden inom det som kallas grid computing.

– Visionen är att utveckla Tillämpad IT vid Umeå universitet till Europas främsta IT-innovationsmiljö med stark regional förankring, förklarar Ulf Edlund.

UMIT Research Lab är en grundsten för att förverkliga visionen. Satsningen på UMIT Research Lab kommer bland annat att innehålla rekrytering av tre forskarassistenter och 6-10 doktorandpaket samt rekrytering av en forskningsledare inom datorgrafik och visualisering.

Umeå kommun bidrar med två miljoner kronor per år i tre års tid, totalt sex miljoner kronor.

Fakta Lars Mathiassen:

Lars Mathiassen byggde upp IT-forskningen och IT-utbildningen i Aalborg till att bli Skandinaviens främsta. Den bakomliggande visionen i Aalborg är att arbeta nära regionens näringsliv med både forskningen och utbildningen. 2002 fick Mathiassen erbjudande från Georgia Research Foundation att bygga upp en liknande verksamhet i Atlanta. Georgia Research Foundation arbetar för att öka tillväxten och innovationsklimatet i staten Georgia. I dag är Center for Process Innovation något av det mest lyckade satsningarna som finns inom tillämpad IT-forskning.

Fakta interaktionsdesign:

Interaktionsdesign är ett nytt, kreativt och starkt tillämpningsorienterat forskningsfält som samlar de discipliner som forskar kring och designar informationsteknologi. Interaktionsdesignens kärna är utformning av IT-baserade produkter och tjänster anpassade till användarnas behov, mål och avsikter med särskilt fokus på metodik, estetik, användbarhet och användarupplevelse.

Pressbild på Jonny Holmström och Lars Mathiassen finns på:

Kontaktpersoner: Ulf Edlund, prorektor samverkan, Umeå universitet Mobil: 070 - 320 46 46
E-post: ulf.edlund@adm.umu.se

Jonny Holmström, professor i informatik, Umeå universitet Tel: 090-786 97 66 Mobil: 070-519 38 55
e-post: jonny.holmstrom@informatik.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg