Publicerad: 2009-10-09

Störst chans att få jobb

NYHET Studenterna vid maskiningenjörsutbildningen vid Umeå universitet har störst chans att få jobb efter examen- i hela Sverige. Detta enligt en undersökning av Svenskt Näringsliv.

De som pluggar maskinteknik vid Umeå universitet behöver inte oroa sig för att bli arbetslösa. Enligt en undersökning av Svensk Näringsliv har studenterna på utbildningen störst chans till jobb i hela Sverige. – Vi är väldigt stolta. Det här är jättekul, framförallt för de som pluggar maskinteknik, säger Lennart Nilsson. Det är Svenskt näringsliv, som genom intervjuer med 2700 studenter, kommit fram till uppgifterna – som visar att det lönar sig att plugga tekniskt. Bland de fem bästa finns nämligen fyra tekniska utbildningar. På Umeå universitet vet man varför så många studenter på deras utbildningar går ut med jobb.
– Vi har ökat samverkan med arbetslivet och har mycket tidigare yrkeskopplingar än tidigare. Detta har gjort det mycket enklare för studenterna att få jobb. Sedan tre år är vi även med i ett kvalitetsäkringssystem som kallas CDIO tillsammans med 20-30 andra universitet, säger Lennart Nilsson. (Källa: Ny Teknik)

Redaktör: Catharina Åhgren