Publicerad: 2012-02-02

Stort intresse för it-utbildningar

NYHET Intresset för data- och it-utbildningar var mycket stort när 2 500 gymnasieelever besökte Umeå universitets stora informationsdag. Kanske är det ett resultat av att it-branschen så tydligt ropar efter fler att anställa?

–Det var länge sedan vi hade så många som ville veta mer om våra program i datavetenskap. Det var ett riktigt stort intresse, säger Pedher Johansson, programansvarig för kandidatprogrammet i datavetenskap, och visar illustrativt med armarna hur sittplatserna fort tog slut. Flera elever satte sig då helt sonika på golvet medan andra hoppade upp i fönsterbänkarna eller trängdes i dörröppningen.

Många frågor från gymnasisterna

Pedher Johansson är mycket nöjd och glad när han pustar ut efter en hel dag i vimlet bland 2 500 gymnasieelever.

– De ville veta mer och många frågor handlade om skillnaden mellan treåriga kandidatprogrammet och femåriga civilingenjörsprogrammet i datavetenskap. Andra ville veta om det är svårt att komma in och självfallet fanns det också de som undrade vilka programspråk man får lära sig.

Medan Pedher Johansson främst besvarade frågor om kandidatprogrammet så informerade kollegan Fredrik Georgsson i en annan föreläsningssal om det femåriga civilingenjörsprogrammet i datavetenskap. Här blev lokalen också fullsatt av gymnasister som ville höra inte bara om datavetenskap utan även vad Maria Hamrin kunde berätta om Teknisk fysik och Thomas Mejtoft om Civilingenjörsprogrammet i interaktion och design.

God arbetsmarknad

Fredrik Georgsson anknöt till de goda utsikterna på arbetsmarknaden för it-studenter och berättade om vad tidigare studenter på datavetenskap arbetar med idag. Ett tiotal olika exempel blev det i ett brett galleri från projektledare och entreprenörer till programvaruutvecklare och systemansvariga.

Redaktör: Mikael Hansson