Publicerad: 2021-08-17

Stort intresse för ny fristående kurs om infektionsepidemiologi och One Health

NYHET En ny interaktiv kurs vid Umeå universitet om infektionsepidemiologi och så kallad One health-respons har lockat 135 sökande från hela Sverige och EU.

Text: Ola Nilsson

Kursen kan ses som ett svar på det växande hotet om nya infektionssjukdomar, inte minst mot bakgrund av den nuvarande pandemin. En del av kursen är på kandidatnivå och en del på masternivå. Kurserna är tvärvetenskapliga och innefattar epidemiologi, medicin, biologi, folkhälsa, miljövetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi, geografi och förvaltning. De syftar till att ge studenterna fördjupad kunskap och praktisk utbildning inom området epidemiologi för infektionssjukdomar och använder sig av perspektivet, One Health

– En unik aspekt av kurserna är att de är inramade av ’One Health’- perspektivet , ett koncept som utvecklats för att hantera hälsa som ett förhållande mellan människor, djur och miljö. Det används nu globalt som en av de bästa strategierna för att bekämpa infektionssjukdomar, säger Osama Ahmed Hassan, doktor[ME1]  i infektionsepidemiologi som är grundare av kursen och en av två kursledare.

Kurserna som arrangeras av Institutionen för klinisk mikrobiologi är på vardera 7,5 högskolepoäng och helt nätbaserade så att i princip deltagare från hela världen kan delta.

– På grund av det stora antalet sökande arbetar vi med att ta in fler studenter för att kunna fylla luckan och bygga den kapacitet som behövs inom epidemiologi för infektionssjukdomar och One Health respons , säger Magnus Evander, professor och en av ledarna för kurserna.

One Health är ett tvärvetenskapligt sätt att se på hälsobegreppet som syftar på att många smittämnen cirkulerar mellan djur och människor där också miljön har betydelse. Smitta kan överföras via vatten, livsmedel eller med exempelvis myggor och fästingar. Läkare, veterinärer, ekologer och andra discipliner samverkar för att förstå hur olika smittämnen sprids och hur nya smittor uppstår.

Till kursplan, kandidatnivå
Kursplan, masternivå