Publicerad: 2022-11-10

Stort intresse för polisutbildningen under Öppet hus

NYHET Trängseln var stor vid polisutbildningens informationsbord när universitetet bjöd in gymnasieelever från hela Norrland till Öppet hus. Även de båda informationspassen i Aula Nordica var välfyllda.

Text: Ulrika Bergfors

De besökande eleverna fick möjlighet att prata med polisstudenter och prova på att ha på sig en skyddsväst, ta fingeravtryck, blåsa i alkomätare, hålla i en batong och prova ha handfängsel. Intresset var stort och frågorna många.

– Det är otroligt roligt att så många är intresserade av polisutbildningen. Det har varit massor av folk här, speciellt på förmiddagen men även nu på eftermiddagen. Det är också kul att det är en sådan blandning av elever som går olika utbildningar, säger Conny Tärnklev, studierektor för utbildningen.

Till sin hjälp hade Conny Tärnklev fyra polisstudenter som tog hand om besökarna och svarade på frågor.

Öppet hus ägde i år rum fysiskt på campus för första gången sedan pandemin startade. Över 3 500 elever besökte campus under dagen.