Publicerad: 2008-11-21

Stort intresse för Umeå universitet på studentmässan

NYHET 20-21 november pågår Saco:s studentmässa i Stockholm. Umeå universitet är självklart på plats för att berätta om universitetet, och om Västerbotten, för nyfikna besökare.

Studentmässan i Stockholm har över 200 utställare och drygt 20 000 besökare. I Umeå universitets monter kan besökarna ställa frågor till stockholmare som har flyttat till Umeå för att plugga. Det är en del av ”storstadskampanjen” som går ut på att man ska kunna mejla, ringa eller träffa studenter från andra delar av Sverige som studerar i Umeå. John Molander ansvarar för kampanjen, och tycker att den hittills är mycket lyckad:
– Umeå universitets monter är väldigt välbesökt, och ingen av de andra universiteten har en kampanj som liknar vår. I kampanjen ingår också annonsering, i tunnelbanan här i Stockholm till exempel. Min uppgift här på mässan är att intervjua besökare om hur de har uppfattat kampanjen. Av de jag har intervjuat hittills har nästan hälften sett våra annonser, vilket är ett gott betyg.

I Umeå universitets monter på studentmässan hittar man bland andra stockholmsfödda Frida Hellman, som läser på sjuksköterskeprogrammet. Hon står och svarar på mässbesökarnas frågor om Umeå:
– Många undrar hur det är att bo i Umeå, om det är jättekallt, om det är svårt att få tag på en bostad och om det är trevlig stämning på Campus, berättar Frida

En stor del av frågorna till Frida Hellman handlar inte direkt om Umeå universitets utbildningar, utan om Umeå som plats:
– Många har en diffus uppfattning om Umeå, hur långt det är hit och om det är en studentstad. När jag berättar att Umeå har 29 000 studenter och att det är en timmes flygresa från Stockholm blir många väldigt förvånade. Jag tror att de som står i till exempel Stockholms universitets monter får svara på fler frågor om universitetets utbildningar, eftersom alla här känner till Stockholm som stad.

John Molander menar att det finns stora vinster med att synas på mässan, de flesta besökarna är ungdomar upp till 20 år som kanske vill börja studera.
– Det är viktigt att vi visar upp oss. Det finns redan nu många studenter vid Umeå universitet som kommer från Stockholm. Och ser man till hur fullt det är i vår monter så finns det ett fortsatt stort intresse för Umeå universitet, säger John Molander.

Redaktör: Elin Andersson