Publicerad: 2013-02-08

Stort intresse för universitetet

NYHET Varje vårtermin bjuder Umeå universitet in elever som går sista årskursen på gymnasiet till en informationsdag. I år var 3 000 elever på plats för att få veta mer, bland annat om universitetets it-utbildningar.

Utanför universitetsbiblioteket, mitt i vimlet bland alla gymnasieelever, står Ida Renström, Niklas Rönnlund och Andreas Holmbäck för att berätta om it-utbildningar vid institutionen för Informatik. Ida tog sin examen 2012 medan Niklas och Andreas fortfarande finns kvar som studenter.

Det blir en intensiv dag med massor av frågor från eleverna som går förbi.

– De frågar om vad man får göra och vad man kan bli, berättar Ida Renström, i en paus när strömmen av gymnasieelever för en stund stillnar något. Själv har Ida läst på Digital medieproduktion och arbetar idag både med institutionens information och med att göra film i eget produktionsbolag.

Se här filmen från informationsdagen.

Tillsammans med Niklas och Andreas berättar hon under hela dagen om programmen Digital medieproduktion, Systemvetarprogrammet och Beteendevetarprogrammet med inriktning mot it-miljöer. Dessutom utmanar de eleverna i spelet MindGame, ett trixigt spel som utmanar logiskt tänkande, något som de som pluggar på Informatiks utbildningar får öva sig i.

I en lektionssal en bit bort i en korridor får de gymnasieelever som vill veta mer om de tre programmen ytterligare information. Och i en hörsal bredvid berättar programansvariga för datavetenskap och interaktion och design om vad de programmen kan erbjuda. I april väntar sedan sista datumet för anmälan till höstens program och kurser. Ett spännande val, för många av de elever som nu går ut gymnasiet.

Bilden ovan: Ida Renström berättar för gymnasieelever om it-utbildningar vid Umeå universitet.

Niklas Rönnlund, student på Systemvetenskapliga programmet, och Andreas Holmbäck, student på Digital medieproduktion, berättar om hur det är plugga på universitetet.

Erik Brännström och Marcus Berggren visade egna filmer de gjort som studenter.

Redaktör: Mikael Hansson