Publicerad: 2016-04-08

Stort intresse när företag möter BIT-studenter

NYHET Intresset är stort från både företag och studenter att få mötas när den årliga BIT-dagen anordnades av studenter på Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer.

Text: Mikael Hansson

Att få möta företag och höra mer om näringslivets förväntningar lockade ett 60-tal studenter till den årliga BIT-dagen. Capgemini, Previa, Sogeti, AdviceU och CGI fanns på plats för att svara på studenternas frågor.

BIT-dagen är ett årligt arrangemang anordnat av studenter på Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer. Då bjuds företag in för att ge studenterna en inblick i vad som väntar efter utbildningen. Ofta är det tidigare studenter på BIT-programmet som då kommer tillbaka för att berätta om sin yrkesbana.

– Allt har rullat på bra och vi har fått härlig feedback av de som är här. Vårt mål var att ha bredd och jag tror vi lyckats med det, säger Olivia Lundberg, som är en av årets arrangörer.

– Vissa av oss lutar mer åt teknik och IT, vissa mer åt beteende. Vi ville få med en blandning från näringslivet som kan representerar båda lägren, säger Jesper Eriksson, också arrangör.

Intresset för att delta har varit mycket stort från företagen. Det råder stor efterfrågan på medarbetare inom IT-branschen och därför är det intressant att få träffa studenter redan under deras utbildning.

– Företagen har varit jätteöppna och intresserade av att komma. Vi är oerhört tacksamma. Vi har till och med fått tacka nej till företag, säger Brenda Lebel, som liksom Olivia Lundberg och Jesper Eriksson ingår i arrangörsgruppen.

– Alla som föreläser här under dagen brinner för det som de jobbar med. Det är en energi som smittar av sig på oss, fortsätter Brenda Lebel.

Vägval

En av de inbjudna föreläsarna är Maria Eliasson, organisationskonsult på Previa. Hon tog sin examen från BIT-programmet 2004 och fick nu möjlighet att berätta om sina vägval genom arbetslivet och hur utbildningen legat som en grund för henne.

– Det är otroligt roligt att få ha den här dialogen med studenterna. Jag hoppas få ge dom vad som hänt under de tolv år med mig sedan jag gick ut utbildningen. Att dela med mig av arbetslivet, vad man kan mötas av och vad kan man använda sin kompetens till, säger Maria Eliasson.

Förutom Maria Eliasson deltog under dagen även Conny Björnehall, Sogeti, Jonas Nilsson, AdviceU, Mats Wilhelmsson, AdviceU, Lina Fredriksson, Capgemini, Johan Vesslén, CGI, och Daniel Skog, Informatik.

Bilden ovan: BIT-studenter bänkade för att lyssna till företag under BIT-dagen. Längst fram arrangörerna av dagen: Brenda Lebel, Jesper Eriksson och Olivia Lundberg.

Redaktör: Mikael Hansson