Publicerad: 2018-10-02

Stort intresse vid årets Forskarfredag

NYHET En helkväll med spännande experiment och prova-på-aktiviteter. Det blev resultatet av vetenskapsfestivalen Forskarfredag som arrangerades vid Umeå universitet i fredags, den 28 september.

Forskarfredag 2018 vid Umeå universitet

– Forskarfredag är som en stor fest för hela familjen där man får leva ut sin experimentlusta! I år hade vi bland annat många roliga tävlingar där man kunde utmana varandra, Umevatoriet visade vår stjärnhimmel och Universitetsbiblioteket hade skapat en mysig lounge där man kunde läsa i världens minsta bok. Vi gästades också av Nobelmuseet som tillsammans med forskare från Umeå universitet och Primaskolans årskurs 9 undersökte om föroreningar i våra vattendrag kan hamna i spindlar, säger Petra Käck, projektledare för Forskarfredag vid Umeå universitet.

Forskarfredag arrangerades samtidigt på 28 orter i Sverige. Tanken med festivalen är att skapa möten mellan forskare och allmänheten, diskutera vad vetenskap är, hur forskning går till och hur det egentligen är att vara forskare.

– Det här är ett jätteroligt sätt att sprida vad forskning är och få allt fler unga att bli intresserade. Det är också kul att träffa så många intresserade barn och ungdomar, jag blir alltid så fascinerad över hur nyfikna de är och hur spännande de tycker att forskning verkar vara, säger Jerker Fick, forskare vid Kemiska institutionen, Umeå universitet, som medverkade vid årets arrangemang.

Forskarfredag har arrangerats den sista fredagen i september varje år sedan 2006 och är en del av European Researchers’ Night, den europeiska vetenskapsfestivalen som når över en miljon besökare i över 370 städer i hela Europa.

För mer information:
www.umu.se/forskning/forskarfredag

Om Forskarfredag

ForskarFredag samordnas nationellt av den ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet med stöd av AFA Försäkring, IKEM – Innovations- och Kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, Naturvetarna, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna, och Åforsk, samt EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, GA 818421.