Publicerad: 2009-07-13

Stort söktryck till Umeå universitet

NYHET Jämfört med fjolåret har nästan 3 000 fler sökande antagits till program och kurser vid Umeå universitet. Det kan innebära ett rekordstort antal nya studenter under hösten 2009.

Enligt Verket för högskoleservice, VHS, resulterade den första antagningsomgången i hela 24 682 positiva antagningsbesked för sökande till universitetet, jämfört med de 21 895 som antogs vid första omgången 2008 – en ökning med 12,7 procent. Störst är ökningen för fristående kurser, där antalet antagna ökat med närmare 14 procent, från 16 948 till 19 266.

Nu ska man ha i minne att antalet individer är färre än antalet antagna, eftersom en individ kan vara antagen på flera program eller kurser. Och att en ökande andel studenter väljer nät- eller distansstduier.

Stor osäkerhet

Lägg till detta att ingen ännu vet hur många av de nu antagna som kommer att tacka ja till sina platser. Och det finns fler anledningar att ta alla dessa siffror med en nypa salt, enligt universitetsdirektör Lars Lustig.
– Ungefär 70–75 procent av alla antagna är faktiskt befintliga studenter, och följaktligen bara 25–30 procent nya studenter.

En annan viktig bakgrundskunskap är att så många som 30–40 procent av dem som nu fått ett antagningsbesked inte kommer att påbörja någon utbildning – men också att, i bästa fall, ungefär lika många tillkommer som sena ansökare, förklarar Lars Lustig.

– Jag brukar jämföra den här perioden med fotbollens "Silly Season", eftersom studenter och sökande kommer och försvinner åt alla möjliga håll. Samtidigt finns goda skäl att tro på ett rekord i antalet nybörjarstudenter höst. Dels på grund av det kärva arbetsmarknadsläget, dels på grund av de stora årskullarna i de mest aktuella åldrarna.

Rekordartat söktryck

Att söktrycket är stort överlag bekräftas också av VHS:s siffror, som med siffran 285 968 antagna (av totalt 345 124 behöriga sökande) för andra året i rad noterar rekord i antalet antagna till högskolor och universitet i hela landet.

Senast den 30 juli måste sökande ha svarat på sitt antagningsbesked för att behålla en utbildningsplsts eller reservplats. Resultatet från det andra utvalet kommer att offentliggöras för de sökande i början av augusti. Läs mer på
www.studera.nu

Redaktör: Elin Andersson