Publicerad: 2013-09-26

Strid ström av besökare i London

NYHET Närmare 4 000 personer fanns på plats när Europaturnén Caught by Umeå besökte London förra veckan.– Det var fantastiskt att uppleva den strida strömmen av besökare till "Londonhubben”, som var vackert belägen vid Themsen, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Hon konstaterar att hubben blev ett intressant besöksmål för flanerare tack vare att den var utformad med stor idérikedom. Fredagen den 20 september var Umeå universitet värd för en mottagning som framför allt riktade sig till alumner och kontaktpersoner från andra universitet. Totalt deltog 53 personer – platserna var fullbokade.

– Det var en väldigt fin stämning och det var fantastiskt att få lyssna till alumnernas entusiasm över sina studier på Umeå universitet. Jag kunde glädjande konstatera att vi har väldigt goda ambassadörer för inte minst våra utbildningar inom design och folkhälsa, som hade idel lovord att sprida om sina lärare och utbildningen, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet, och passar samtidigt på att tacka alla inblandade för deras insatser.

Förutom Lena Gustafsson var Umeå universitet också representerat av Arkitekthögskolan, Designhögskolan, Centrum för samisk forskning, Psykologisk salong, estetiska ämnen, Kultur på campus och utbildningen i kulturentreprenör.

Designhögskolan anmälde sig direkt att delta när turnékonceptet Caught by Umeå presenterades.
– Det var vansinnigt roligt, berättar prefekt Maria Göransdotter. Genom att universitetet, kommunen, Sameslöjdstiftelsen, Samelandsresor och Visit Sweden gör detta tillsammans ger vi ett brett perspektiv på Umeå och Sverige. Vi lyfter varandra!

Designhögskolan medverkar i turnén genom att visa examensmodeller i själva utställningen, genom personal på plats och genom att medverka i universitetets alumnträffar.

– Det var en stor anslutning av Designhögskolans alumner i London. Det var som att träffa sin familj. Av våra alumner i London är en brittisk, de andra kommer från världens alla hörn, säger Demian Horst, programansvarig för masterprogrammet i transportdesign på plats tillsammans med Maria Göransdotter.

– Alumnerna delar en erfarenhet och även om några av alumnerna tidigare aldrig träffats knyter de an till varandra. Vi använde varje minut för att fånga upp vad de gjort sedan de tog examen och delade minnen från studietiden. Idag arbetar de på allt från BBC till Skype och som konsulter på designbyråer till lärare inom den akademiska världen. Det kändes fantastiskt att se hur dessa talangfulla kollegor har funnit sådana intressanta och varierade vägar i sina relativt unga designkarriärer.

Designhögskolan har också varit med och rekryterat jurymedlemmar till tävlingen Artists Caught by Umeå. Man såg det som ett bra tillfälle att nå ut med sin verksamhet och rekrytera studenter, då få sökande kommer från Storbritannien trots att utbildningen ges på engelska. I efterhand kan konstateras att intresset för Designhögskolan och universitetet var stort – inte minst då vi erbjuder avgiftsbefriad utbildning för EU-medborgare – och att nätverken både i Storbritannien och i Umeå har vidgats efter turnén.

– Samarbetet med Umeå2014 ger möjligheter att göra gemensam sak. Ledorden genom turnén har verkligen varit samskapande och delaktighet. Umeå är tillräckligt litet för att jobba nära och tillräckligt stort för att få kraft att låta saker hända. Dessutom, inflikar Maria Göransdotter, var efterrätten på alumnmiddagen en hit!

I dag befinner sig Caught by Umeå i Amsterdam.
– Solen skiner och det är bra tryck. Vi går mot nytt rekord, säger Jonas Ericson, projektledare vid Umeå universitet.

Text: Petra Käck/Karin Wikman
Foto: Johan Lygrell