Publicerad: 2019-05-22 Uppdaterad: 2023-09-13, 16:40

Student på Handelshögskolan utsedd till Global Swede 2019

NYHET Munashe Chivaura, student på masterprogrammet i affärsutveckling och internationalisering är utsedd till Umeå universitets Global Swede 2019. Den 21 maj uppmärksammades han tillsammans med andra Global Swede-studenter på en ceremoni på Utrikesdepartementet.

– Nomineringen kom som en total överraskning, säger Munashe. – Jag ser det som en bekräftelse på att de som är runt omkring mig uppskattar mina insatser. Det är trots allt de som omger oss som tar fram det bästa i oss. När det gäller mina framtidsplaner håller jag ett öppet sinne, men säkert är att jag kommer fortsätta sträva efter en bättre värld.

Det är Svenska Institutet som på uppdrag av Utrikesdepartementet bjuder in Sveriges lärosäten att nominera en student från ett land utanför EU/EES till Global Swede. Under ceremonin uppmärksammas utländska studenter som har utmärkt sig inom områden kopplade till innovation och entreprenörskap och visat sig vara goda representanter för både Sverige och det egna landet. Global Swede är en del av arbetet med att bygga långsiktiga relationer med internationella studenter i Sverige.

– Munashe har utmärkt sig genom sitt engagemang i start-up-projekt, mentorskapsprogram och studentorganisationer. Han har också ett stort intresse för hållbar affärsutveckling i både Sverige och Zimbabwe. Sammantaget har han visat prov på att vara en väldigt bra ambassadör för både Umeå universitet och Sverige som studiedestination, säger Ingrid Svensson, enhetschef på International Office.

Under ceremonin uppmärksammades 26 studenter från länder runt om i världen med ett diplom som delades ut av utrikeshandelsminister Ann Linde.

Frågor? Kontakta gärna

Ingrid Svensson, enhetschef International Office