Publicerad: 2009-12-15

Student-VM i innebandy i Umeå 2010

NYHET Student-VM i innebandy avgörs nästa år i Umeå. 12–16 maj gör 16 av innebandyns toppnationer upp om världsmästartitlarna för både damer och herrar.

Till våren ska Student-VM i innebandy avgöras i Umeå. Foto: Niklas Ekbom

– Innebandyn har en stark ställning i Umeå och vi brukar kalla oss innebandyns huvudstad i Sverige. Därför passar det perfekt med ett VM här, säger Dan-Åke Lindquist, projektledare hos Iksu.

De fyra stora innebandynationerna Sverige, Finland, Tjeckien och Schweiz kommer att skicka sina bästa spelare till mästerskapet som väntas locka totalt runt 400 deltagare med 8 damlag och 8 herrlag. Matcherna spelas i Gammliahallen och i Iksuhallen och söndagens finaler avgörs på Gammlia.
– Det här blir jätteroligt. Vi kommer att göra allt för att både spelare och publik ska bjudas på bästa underhållning och spänning, säger Dan-Åke Lindquist.

Student-VM arrangeras i 30 olika idrotter och äger rum vartannat år. Student-VM i innebandy arrangeras av Iksu i samarbete med Sveriges Akademiska Idrottsförbund, Umeå universitet, Umeå kommun, Västerbottens Innebandyförbund och Svenska Innebandyförbundet.

Redaktör: Anette Olofsson