Publicerad: 2021-06-23

Studentambassadörer för utbytesstudier sökes

NYHET International Office söker medlemmar till sitt studentambassadörsteam. Du som är student vid Umeå universitet och vill dela med dig av dina erfarenheter av att studera utomlands – välkommen in med din ansökan.

Text: Petra Käck

Ditt uppdrag som ambassadör för utbytesstudier via International Office blir att informera, inspirera och uppmuntra studenter vid Umeå universitet till utbytesstudier. Vi vill att fler ska få vetskap om chansen till att åka på utbytesstudier genom att du delar med dig av dina erfarenheter från ditt utbyte.

– Tanken är att du som ambassadör medverkar under terminernas planerade aktiviteter som rör information om utbytesstudier, exempelvis informationsträffar, ståbord runtom universitetet och mässor. Vi uppmuntrar även dig som ambassadör att komma med egna idéer på hur vi kan öka intresset för utbytesstudier, säger Alexandra Lindén, internationell koordinator vid International Office.

Vi söker dig som är student under hela läsåret 2021/2022 och som har varit på utbyte via ett av Umeå universitets avtal. Du erbjuds en kortare utbildning innan uppdraget som ambassadör börjar och arvode utgår för uppdraget. Målet är att ambassadörsteamet ska bestå av 4-5 studenter.

Du ansöker genom att skicka in ett motiveringsbrev till oss där du berättar vart du varit på utbytesstudier, varför du är rätt person för uppdraget och gärna lite kort om din egen erfarenhet av att studera utomlands.

Din ansökan skickar du till outgoing.io@umu.se senast den 1 september 2021.