Publicerad: 2016-01-18

Studentdrivet kafé invigdes på ny plats i MIT-huset

NYHET På måndagen nyinvigdes kaféet Mitum som drivs av NTK, Umeå naturvetar- och teknologkår. Kaféets flytt till ljusgården i mitten av MIT-huset är första steget i den nya interaktiva fokusmiljön som byggs under våren.

Lyssna på ett inslag från invigningen

Kafé Mitum som fått ny placering mitt i MIT-huset invigdes måndag 18 januari.

Fokusmiljön direkt innan för entrén i MIT-huset blir en samlingsplats för hela huset där studenter, forskare och andra interna och externa intressenter kan träffas och delta i gemensamma aktiviteter. Miljön ska fokusera på matematik, statistik och IT, områden som förenar de flesta utbildningar och forskningsinriktningar i huset och inom flera fakulteter.

Olov Tingström, ordförande i NTK.

Kafé Mitum är i dag det enda studentdrivna på campus. Naturvetar- och teknologkåren är glada över de möjligheter kaféets nya placering innebär. De har precis anställt en kock och det kommer att bli mer hembakt fikabröd, smoothies och sallader i fiket. På balkongen ovanpå fiket blir det fler studieplatser där studenterna kan sitta och arbeta.

Intervju: Anna-Lena Lindskog
Foto: Ingrid Söderbergh

Mats Johansson, facilitator för den nya interaktiva fokusmiljön.
Vicerektor Anders Fällström inviger kaféet.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog