Publicerad: 2014-11-10

Studenter berättar sin historia på mässor runt om i Sverige

NYHET Nu kan du som ännu inte upptäckt Umeå universitet träffa studenter från våra olika utbildningar på en utbildningsmässa nära dig. Studenterna lyssnar på dig och dina funderingar – och bidrar med sina egna erfarenheter. Vår erfarna personal finns också tillgänglig för att svara på dina frågor.

I Umeå universitets monter träffar du ett team med studenter samt personal med kompetens inom studieinformation och vägledning. Under november kan du träffa mässteamet i någon av de tre storstäderna i södra Sverige.

Extra satsning på seminarium

Sofia Wiesler är ansvarig för Umeå universitets mässteam. Hon berättar att det är ett sammansvetsat gäng studenter med varierande bakgrunder från olika utbildningar.

– Det kommer att ges bra tillfällen till möten i vår monter. I år satsar vi dessutom extra mycket på seminarium där studenter får berätta sin egen historia. Hanna berättar om den panik hon fick när hon kom in i Umeå och Fredrik delar med sig av sin önskan att rädda världen.

– Jag ser fram emot att lyssna på dem alla, säger Sofia. Det färdiga resultatet blir spännande också för mig att ta del av. Studenternas egna berättelser styr jag inte över.

– Eftersom studenterna själva nyligen varit i samma situation som besökarna, ser jag framför mig att det blir många bra möten på mässorna. Det är förstås inte bara frågor om utbildning som är viktiga när man funderar på att studera. Staden, bostad, kompisar och allt möjligt ska ju också kännas rätt, säger Sofia.

Här träffar du mässteamet i höst:

13-15 nov Göteborg, Kunskap och Framtid21-22 nov Malmö, Saco studentmässa
26-28 nov Stockholm, Saco studentmässa

Vårens mässor och gymnasiebesök

10 feb Piteå, Noliamässa12 feb Umeå, Noliamässa12 mars Sundsvall, Noliamässa20 jan Lycksele21 jan Storuman22 jan Vilhelmina18 feb Skellefteå
11 mars Örnsköldsvik

För frågor kontakta Sofia Wiesler.

Redaktör: Kristina Forsman Lindmark