Publicerad: 2021-09-01

Studenter får boenden betalda i inlandet

NYHET För studenter som gör praktik i inlandet har boendet kunnat bli ett ekonomiskt problem. Men det bli ändring på det, med ekonomiskt stöd för boende i Dorotea, Sorsele och Lycksele. "Det här är otroligt mycket värt", säger Linda Wahlqvist, VFU-strateg vid Kansliet för medicin.

I framtiden ska studenterna inte längre behöva betala för sina boendekostnader. Alla tretton inlandskommuner som ingår i kommunalförbundet Akademi Norr, diskuterar en lösning där de ska ge ekonomiskt stöd för studenternas boendekostnader, oavsett vilken högskola eller universitet studenterna kommer från.

Lycksele har redan infört stödet och erbjudit sedan en tid. I höst är det Sorseles tur och i dagarna blev det klart att Dorotea ska betala boendet under praktiken.

– Vi har upprättat lägenheter som är helt vikta för studenterna, så de kan bo helt gratis här under sin praktik. Det är viktigt att vi kan välkomna praktikanter på bästa sätt, vara en attraktiv arbetsgivare och skapa en god första kontakt med studenterna. Det här är ett sätt för oss att visa att vi värnar om studenterna, säger Doroteas kommunchef Olli Joenvääre.

Linda Wahlqvist välkomnar beslutet.

– Det är en fantastisk nyhet som betyder väldigt mycket – både för studenterna och för kommunerna själva som är i behov av framtida arbetskraft. Nu får vi äntligen bort den här bromsklossen för studenterna.

Hjälper till hitta boende

Dessutom har kommunerna lovat att tillhandahålla en tydlig ingång till studenterna och hjälpa dem att hitta boende.

Cirka 2 400 kronor får studenten i bidrag per månad för bostadskostnader vid praktik på annan ort. Men det är inte i närheten av vad ett boende kostar. Mellanskillnaden betalar studenterna själva, vilket kan handla om flera tusenlappar per månad.

– Praktikplatserna i Umeå räcker inte till, samtidigt som det ligger i vårt uppdrag att bidra till kompetensförsörjningen i hela norra sjukvårdsregionen. Därför placeras studenterna ut på olika orter i Västerbotten, säger Linda Wahlqvist.

Från Medicinska fakulteten utgår de som studerar till sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter ut på praktik i kommuner. De sistnämnda har till exempel en praktik i nio veckor.

Stort behov av högutbildad personal

Hanna Holmberg, lärcentraansvarig i Sorsele kommun, berättar att de har flera ettor klara för höstens praktikanter som studerar till sjuksköterska, och att de med arbetar med att ta fram fler alternativ.

– Inlandskommunerna är i stort behov av högutbildad personal, så det här är ett jätteviktigt beslut.

Hanna Holmberg tycker att det är betydelsefullt att tretton kommuner gått samman för att underlätta för studenterna. De kommuner som ingår i Akademi Norr är Arjeplog, Arvidsjaur, Dorotea, Kramfors, Lycksele, Malå, Norsjö, Sollefteå, Sorsele, Storuman, Strömsund, Vilhelmina och Åsele.