Publicerad: 2019-06-17

Studenter får fullvärdig licens i Zoom

NYHET Lagom till höstens terminsstart erbjuds studenter fullvärdig licens i Zoom, utan begränsningar eller avbrott.

Tidigare har studenter haft en begränsad samtalstid på 40 minuter. I Zoom kan studenter dessutom initiera egna möten utan inblandning från lärare.

Om Zoom

Zoom är Umeå universitets e-mötestjänst och ersättare för Adobe Connect. Zoom gör det möjligt att kommunicera med chatt, audio och video. I Zoom kan du arrangera och delta i olika mötesrum, konferenser och webbinarier. Tjänsten kan även tillämpas i undervisning för handledning och samarbeten genom att dela upp mötesdeltagare i arbetsgrupper. Tjänsten stödjer även funktionalitet för att skapa enkäter, spela in e-möten, delta i möten via mobiltelefonen m.m.

Vill du komma igång med användningen av Zoom? Då kan du anmäla dig till UPL:s kostnadsfria verkstäder.

Läs mer om verkstäder för Zoom på intranätet.

Övrigt stöd och information kring användning hittar du på www.manual.its.umu.se

Sista chansen att ladda ner inspelningar från Adobe Connect

I och med övergången till Zoom, har vi informerat om avvecklingen av Adobe Connect och uppmanat användare att exportera de inspelningar som kan anses vara värda att bevara. En sista chans ges nu eftersom inloggningar vid Umu slutar att fungera den 31 augusti 2019.

Prefekten ska besluta, i enlighet med den uppdaterade dokumenthanteringsplanen för verksamhetsområde 3, vilka inspelningar som är värda att bevara.

Dokumenthanteringsplan för verksamhetsområde 3.

Ladda ner filer från Adobe Connect

Filen ska exporteras till mpeg4 och bevaras på en säker yta.

Guide och instruktioner för att exportera materialet i Adobe Connect.

Support för Adobe Connect

Har du övriga frågor eller funderingar kring nedladdning av inspelningar, vänligen skicka in ett ärende i Servicedesk och välj "Adobe Connect" i rullistan.