Publicerad: 2013-10-21

Studenter får inblick i tillverkning av laboratorieinstrument

NYHET Genom co-op får blivande ingenjörer nära kontakt med arbetslivet tidigt i utbildningen. Studenterna på första årskursen på högskoleingenjörsprogrammen i maskinteknik och elektronik- och datorteknik ägnade några höstdagar åt studiebesök på företag i Umeå och Örnsköldsvik som ingår i satsningen.

Bilden: På GE Healthcare tillverkas avancerade laboratorieinstrument. Johan Vall på GE visar en så kallad separationskolonn.

Medan maskinteknikstudenterna lär sig mer om tillverkningen av frontlastare hos Ålö i Brännland, har andra halvan av gänget som läser elektronik- och datorteknik fått på sig besöksrockar och skoskydd på GE Healthcare på Mariehem i Umeå.Företaget ingår i General Electrics som har drygt 300 000 anställda världen över, varav cirka 300 i Umeå är en kugge i maskineriet i den del av GE:s verksamhet som kretsar kring life science, livsvetenskaper.
Högteknologiska instrumentVid GE Healthcare i Umeå bedrivs småskalig tillverkning av högteknologiska laboratorieinstrument och apparatur som används inom forskning, utveckling och läkemedelsindustri.
– Vi säljer främst till universitet, forskningsinstitut och farmacevtisk industri, berättar Ken Zajac, ingenjör och gruppledare.

De instrument som tillverkas vid företaget används bland annat för att rena fram proteiner eller skilja olika molekyler i en blandning från varandra. Det är tekniker som bland annat används inom cell- och proteinforskning. GE Healtcare gör också apparatur för tillverkning av biologiska läkemedel, till exempel vacciner och antikroppar.
Bilden: Jimmy Glenge visar den mekaniska verkstaden på GE Healthcare, där komponenter till laboratorieutrustningar tillverkas.

Tänka nytt och lösa problem
GE i Umeå har uppemot 6 000 olika slags produkter i sitt sortiment, men bara cirka 200 per år lämnar fabriksgolvet. Det beror på att instrumenten är dyra, avancerade och ofta skräddarsydda efter kundens behov. I Umeå ges också kundsupport och en hel grupp ingenjörer arbetar uteslutande med att anpassa och förbättra detaljer i produkterna. Det gör jobbet intressant, tycker Ken Zajac. Man får tänka nytt, lösa problem och har stora möjligheter att utvecklas.

– GE är ganska unikt, det finns så många olika grenar av verksamheten och stora möjligheter till karriärutveckling, även att prova på jobb i andra länder, säger Ken som själv kommer från USA.

Under rundvandringen på företaget får studenterna se hur utrustning monteras, men också kika in i den mekaniska verkstaden där olika komponenter som används till instrumenten specialtillverkas.
Bilden: Ulf Holmgren, programansvarig vid högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik, tittar närmare på komponenter i GE:s verkstad tillsammans med sina studenter.

Knyts till företag
GE är ett av företagen i co-op-satsningen på de båda högskoleingenjörsprogrammen. Co-op står för ”cooperative education” och innebär att studenter erbjuds möjlighet att knytas till ett företag under hela sin utbildningstid.

Tidigare under höstterminen har studenterna gjort studiebesök på Sanmina, Bae Systems och Bosch Rexroth i Örnsköldsvik. Utöver dessa företag ingår Knightec och Komatsu Forest i co-op.Förutom studiebesök kan studenterna ansöka om co-op plats i ett företag. De får då möjlighet att göra projektarbeten och examensjobb vid företaget, samt får chans att sommarjobba där.
Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Redaktör: Anna-Lena Lindskog