Publicerad: 2019-06-11

Studenter från 32 masterprogram uppmärksammades

NYHET Tisdagen den 28 maj deltog masterstudenter från 32 internationella utbildningsprogram vid avgångsceremonin Graduation Ceremony. I år var det återigen rekordmånga, 174 studenter, som uppmärksammades.

– Det är femte året vi genomför Graduation Ceremony för studenter som läser internationella masterprogram. Återigen är det rekord i antal studenter som deltog, vilket är ett kvitto på att ceremonin blivit en känd tradition och att studenterna uppskattar sättet som universitetet uppmärksammar dem på, säger Jessica Bergström Grahn vid International Office.

Förutom de 174 studenterna deltog även runt 300 gäster. Anhöriga som inte kunde delta hade möjlighet att följa ceremonin live via webben.

Ceremonin inleddes med ett musikframträdande av Carolina Miskovsky på sång och gitarr och Daniel Pettersson på nyckelharpa. Därefter höll rektor Hans Adolfsson ett gratulationstal och delade ut ett ceremoniellt diplom till varje student.

Förutom musik och tal av rektor Hans Adolfsson bjöd ceremonin även på tal av en student samt en alumn (en före detta student). Munashe Chivaura, från Zimbabwe, och avgångsstudent på masterprogrammet i affärsutveckling och internationalisering, uppmanade studenterna att agera som morgondagens ledare, att välja en global utmaning som intresserar dem, som t.ex. klimatpåverkan, sanitet eller rent vatten, för att bidra till en bättre värld.

Munashe blev utsedd till Umeå universitets Global Swede 2019 – en utmärkelse som syftar till att hedra och uppmärksamma internationella studenters prestationer i Sverige.

Alumntalare var Kabir Fahria – också hon tidigare utsedd till Global Swede (2016). Kabir jobbar på IT-företaget Codemill, är ursprungligen från Bangladesh och bor kvar i Umeå sedan hon avslutat studierna på masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier. Kabir pratade i sitt tal om att aldrig ge upp och gav en personlig och stark berättelse om hur hon själv är ett exempel på detta.

Ceremonin avslutades med mingel i Brashörnan där studenter och gäster också kunde fotografera sig.

För frågor, kontakta gärna:
Jessica Bergström Grahn Tel: 090-786 51 90
E-post: jessica.bergstrom.grahn@umu.se