Publicerad: 2005-03-22

Studenter från Designhögskolan i Umeå till Toyota

NYHET Toyotas designavdelning i Japan söker varje år studenter för praktikarbete på Toyotas designavdelning. I år, liksom i fjol, har studenter från Designhögskolan vid Umeå universitet valts ut i hård internationell konkurrens.

I fjol blev Jonas Sandström från Designhögskolan vid Umeå universitet erbjuden en praktikplats på Toyotas designavdelning. Den 25 februari i år besökte Mr. Inada, som är chef för Toyotas designavdelning, åter Designhögskolan. Med sig hade han Mr. Kunimitsu som sökte studenter till Daihatsus designavdelning.

Efter att ha utvärderat ett antal designutbildningar över hela världen, valde Toyota även detta år studenter från Designhögskolan i Umeå.

• Dong-Yen Ryu från Sydkorea och Jonathan Anthierens från Belgien kommer att praktisera på Toyota.
  • Jarno Sundell från Norge kommer att göra sin praktik på Daihatsu.

Designhögskolan i Umeå har Nordens enda designutbildning i transportdesign. Denna magisterutbildning är tvåårig och genomförs helt på engelska. De 21 studenterna kommer just nu från Sydkorea, Finland, Belgien, Mexico, Ryssland, Australien, Israel, Norge, England, och Sverige.

Förutom denna magisterutbildning har Designhögskolan en motsvarande i avancerad produktdesign och en i interaktionsdesign som också genomförs på engelska. Över hälften av Designhögskolans ca 100 studenter är utländska och kommer i år från 19 olika länder.

För mera information se www.dh.umu.se

För ytterligare information, kontakta:

Tony Catignani, programansvarig transportdesign

Tapio Alakörkkö, prefekt Designhögskolan