Publicerad: 2009-02-23

Studenter från Designhögskolan tog hem första priset i snöskulpturtävling

NYHET Team Sunrise från Designhögskolan tog hem Umeåmästerskapen i snöskulptur med sitt verk "The Battle of Jante". Efter flitigt skapande arbete av alla lagen under fredag och lördag vann de juryns gunst och 7 000 kronor i prispengar.

En enig jury fattade beslutet med motiveringen: "Litterära figurer som stiger upp ur boken och in i fredens Umeå". Snöskulpturen bedömdes också ha ett tema som var lättillgängligt för både barn och vuxna. I det vinnande laget deltog Benjamin Duenas Figueroa, Lena Edman, och Linda Bresäter.

Andra pris gick laget Apelsin med skulpturen "Miggidos Berg" och publikens val och juryns tredje pris vanns av lag Döden med skulpturen "Lejon".

Jury bestod av: Marie-Louise Rönnmark, Umeåambassadör 2009; Sara Sandström Nilsson, Umedalen Skulptur; Brita Täljedahl, Bildmuseet; Margit Norman, Västerbottens-kuriren och Lars Flodström, Kulturkontakt.

Alla snöskulpturer finns att se på Rådhusesplanaden i centrum.